We wrześniu kolejni uczniowie  Branżowej Szkoły I Stopnia w Adamowie udali się w 2-tygodniową podróż do Grecji w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ w sektorze: Kształcenie i szkolenia zawodowe. Tym razem bezpośrednio w edukacyjnej mobilności wzięło udział 31 uczniów oraz 3 nauczycieli placówki: Marta Orzyłowska (kierownik wycieczki), Elżbieta Turska i Agnieszka Goławska.

Wyjazd ten miał przede wszystkim utrwalić i rozwinąć zawodowe umiejętności uczniów, uczący się w zawodach: kucharz, fryzjer i mechanik pojazdów samochodowych.  Uczestnicy wyjazdu przez 5 dni w tygodniu (poniedziałek- piątek) doskonalili się pod okiem greckich pracodawców w swoich zawodach.

Program zajęć w ramach realizowanej mobilności zapewniał szeroki wachlarz działań edukacyjnych, np. kucharze brali udział w warsztatach kulinarnych „Greckie wypieki”, zorganizowanych przez grecką rodzinę. Wspólnie z przemiłą gospodynią młodzież przygotowała tradycyjne greckie ciasto, którego receptura przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Galatopita - bo tak nazywał się ten przysmak - to połączenie cienkiego, słonego ciasta z dodatkiem oliwy i sera feta oraz słodkiego, cynamonowego budyniu. To zaskakujące połączenie smaków okazało się wyborne. 

Przez te kilka dni młodociani pracownicy opanowali wiele nowych treści i umiejętności potrzebnych w ich zawodach. Program zajęć w pełni wykorzystywał potencjał i możliwości naszych uczniów, a dzięki pracy z świetnie przygotowanymi do współpracy z młodzieżą greckimi pracodawcami, mogli rozwinąć arkana wiedzy w wyżej wymienionych zawodach. Co ciekawe, bariera językowa nie okazała się tu problemem – młodzież jeszcze przed wyjazdem szlifowała rozmówki polsko-angielskie, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa fachowego w zawodzie, tym samym bez problemu wykorzystali to w Grecji. 

Poza zajęciami zawodowymi u greckich pracodawców na uczestników wyjazdu czekała masa atrakcji – kulinarnych, turystycznych i przyrodniczych. Udaliśmy się do Litochoro gdzie wędrowaliśmy wąwozem rzeki Enipeas. Zwiedziliśmy również górską, 200-letnią wioskę Stary Panteleimon (Palaios Panteleimonas) położonej na wzgórzu niskiego Olimpu na wysokości 500m m n.p.m., gdzie mogliśmy podziwiać  przepiękne widoki na Zatokę Egejską. Odwiedziliśmy także średniowieczny zamek Platamon zbudowany w X/XI wieku. Podczas jednego z wyjazdów młodzież pod kierunkiem greckiego instruktora uczyła się zorby, popularnego greckiego tańca. Punkt kulminacyjny miał miejsce 17-18 września, kiedy to czas ten wypełniał właśnie bogaty i wyjątkowy program turystyczno-kulturowy. Udaliśmy się wówczas w rejs na Skiathos - jedną z najbardziej malowniczych, greckich wysp. Wspólnie spacerowaliśmy urokliwymi, wąskimi uliczkami, mijając typowe białe domki z niebieskimi okiennicami, charakterystyczne dla wyspiarskiego charakteru Grecji. Popłynęliśmy na jedną z największych i najładniejszych plaż tej wyspy – Koukounaries, której piasek mieni się złotem w promieniach słońca. Jednak największe wrażenie na zwiedzających zrobiły Meteory, miejsce zaliczane do ścisłej czołówki najpiękniejszych miejsc na świecie. Meteory to połączenie cudu natury z geniuszem dawnych budowniczych. Majestatyczne kilkusetmetrowe masywy skalne, z usadowionymi na szczytach wiekowymi klasztorami (monastyrami), wyglądającymi, jakby były zawieszone w chmurach. Uczniowie nie mogli wyjść z podziwu, jak tylko dzięki pracy ludzkich rąk, udało się stworzyć takie cuda, które zresztą zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Prawie codziennie, już po pracy, uczniowie korzystali z pobliskiej plaży, czerpiąc z greckiego słońca. Odwiedzili również pobliski targ, na którym mogli kupić specjalność kuchni greckiej: oliwę z oliwek, fetę i oliwki. 

Wyjazd w całości został sfinansowany ze środków finansowych otrzymanych na realizację tego projektu z UE. Uczniowie nie ponosili tym samym żadnych dodatkowych kosztów związanych z organizacją mobilności. Mało tego – otrzymali dodatkowo dofinansowanie tzw. „kieszonkowe” na drobne wydatki w Grecji.  

Wyjazd przepełniony pracą, ale także masą atrakcji turystycznych, bez wątpienia na długo zostanie w pamięci naszych uczniów. Pełni nowych wrażeń i doświadczeń, przede wszystkim tych zawodowych, zobaczyli, że mogą podejmować nowe wyzwania. Co ważne, dzięki realizacji takich projektów, młodzi ludzie mogą nauczyć się, że we współczesnym świecie nie ma barier – wystarczy chcieć podjąć wyzwanie. Edukacja zarówno zawodowa, jak i językowa, jest tu jedynie jednym z punktów, które warto realizować, by łatwiej i przyjemniej korzystać z dóbr świata.

20220913_121536
20220913_132748
20220914_110306
20220915_095944
20220915_155810
20220915_155923
20220915_164537
20220916_094813
20220916_111531
20220916_161331
20220916_164114
20220916_170219
20220916_170613
20220916_170837
20220917_155031
20220917_155140
20220918_111530
20220918_123447
20220918_123549
20220918_130805
20220919_142335
20220919_152342
20220920_100050
20220920_100748
20220920_142343
20220920_164414
20220920_170236
20220920_170626
20220920_170652
20220920_191255
20220921_093612
20220921_093637
20220921_174558
20220921_181005
20220921_194207
20220922_200308
20220922_200508
20220922_202403
20220922_202849

Back to top